Ja&Ja AB

AI i skolan: Möjligheter och utmaningar för framtidens utbildning

Aktuellt

Kontakt

Öppettider:
Mån-fred: 7.00-16.00

Telefon:
0706-035507

Inledning

AI i skolan är ett ämne som får allt mer uppmärksamhet, särskilt sedan introduktionen av teknologier som ChatGPT. Med över 100 miljoner unika användare och 30% av alla högskolestudenter som använt det för uppgifter, är det viktigt att förstå hur AI kan påverka utbildningen och hur AI kan användas för att främja lärandet. Detta var huvudtemat för AI+Education Summit, en konferens organiserad av Stanford Accelerator for Learning och Stanford Institute for Human-Centered AI.

AI i utbildning: Potential och risker

1. Förbättra personaliserat stöd för lärare i stor skala

Stora lärare är grunden för effektivt lärande, men de får ofta begränsad feedback för att förbättra sin undervisning. AI i skolan erbjuder möjligheten att stödja lärare genom:

  • Simulering av elever: AI-språkmodeller kan fungera som övningselever för nya lärare och kan visa förvirring och ställa anpassade uppföljningsfrågor.
  • Realtidsfeedback och förslag: AI kan ge lärare feedback och förslag i realtid, såsom frågor att ställa till klassen, och skapa en bank av live-råd baserat på expertpedagogik.
  • Feedback efter undervisning: AI kan producera efter-lektion-rapporter som sammanfattar klassrummets dynamik, och hjälpa lärare att förbättra sitt arbete.

2. Förändra vad som är viktigt för elever

AI i skolan kan förändra hur vi ser på lärande och vilka färdigheter som är viktiga för elever. Exempelvis, genom att använda AI som ChatGPT för att skriva uppsatser, kan eleverna fokusera mer på att redigera och kuratera, vilket kan leda till djupare engagemang och kreativitet.

3. Underlätta lärande utan rädsla för bedömning

AI kan stödja elevers självförtroende genom att erbjuda konstruktiv feedback utan rädsla för bedömning från kamrater eller lärare. Detta kan vara särskilt värdefullt för att utveckla mjuka färdigheter som kommunikation, kritiskt tänkande och problemlösning.

4. Förbättra kvaliteten på lärande och bedömning

AI i utbildning kan förbättra kvaliteten på lärande och bedömning genom att:

  • Stödja en enskild lärare som försöker generera unika konversationer med varje elev.
  • Snabbt bestämma en elevs färdighetsprofil, rekommendera lösningar och matcha dem med roller som faktiskt kräver dessa färdigheter.

Risker med AI i Skolan

1. Modellutdata återspeglar inte sann kulturell mångfald

AI, inklusive ChatGPT, genererar ofta text som inte återspeglar den mångfald av elever som utbildningssystemet betjänar. Detta kan leda till att vissa elever känner sig mindre inkluderade och säkra i sin inlärningsmiljö.

2. Modeller optimerar inte för studentlärande

AI-modeller är ofta utformade för att leverera svar så snabbt som möjligt, men detta kan vara i konflikt med vad som är pedagogiskt ljudligt. Det är viktigt att AI i skolan optimerar för studentlärande snarare än snabba svar.

3. Felaktiga svar presenteras på attraktiva sätt

AI kan producera sammanhängande text som är helt felaktig. Det är viktigt att AI i utbildning kan skilja mellan korrekta och felaktiga svar och leverera kvalitetsinformation till elever.

4. Förvärrar motivationskrisen

Snabba framsteg inom AI kan leda till en motivationskris bland studenter som inte längre vet vad de ska fokusera på eller inte ser värdet i sina färdigheter.

Slutsats

AI i skolan har potential att förändra utbildningen, men det är viktigt att vara medveten om både möjligheterna och riskerna. Genom att arbeta tillsammans kan lärare, forskare och teknikutvecklare säkerställa att AI används på ett etiskt, rättvist och säkert sätt för att förbättra lärandet för alla elever.